20 نوامبر 2023- مطالعه اخیر منتشر شده در Cardiovascular Diabetology نشان داده است که شاخصTyG (شاخص تری گلیسیرید-گلوکز) نشانگر مفیدی برای پیش‌بینی آترواسکلروز کاروتید و عروق کرونر در بیماران مبتلا بهCAD علامت دار، مستقل از چربی خون و دیابت است.

محققان بیان کردند که شاخصTyG برای شناسایی پلاک های آترواسکلروتیک کاروتید و عروق کرونر نسبت به سطح قند خون ناشتا (FBG) یا تری گلیسیرید (TG) به تنهایی، ارزش بیشتری دارد.

هایپرلیپیدمی و دیابت، هر دو از عوامل خطر بیماری عروق کرونر (CAD) هستند و هر دو با شاخص تری گلیسیرید-گلوکز بالا مرتبط می باشند. شاخصTyG ، نشانگر مقاومت به انسولین (IR) است و کاربرد آن در تشخیص و پیش‌بینی بیماری‌های قلبی عروقی گزارش شده است. با این حال، مطالعات اندکی نشان داده اند که این شاخص یک نشانگر مفید برای آترواسکلروز در بیماران مبتلا به CAD علامت دار است .

دکتر Xin Qi و همکارانش از بیمارستان وابسته به دانشگاه Nankai، در تیانجین در چین با هدف نشان دادن اینکه شاخصTyG می تواند به عنوان یک نشانگر ارزشمند برای پیش بینی آترواسکلروز کاروتید و عروق کرونر در بیماران CAD، صرف نظر از هایپرلیپیدمی و دیابت، عمل کند، این مطالعه را انجام دادند.

تعداد 1516بیمار مبتلا بهCAD علامت دار در این مطالعه وارد شدند. این افراد هم تحت آنژیوگرافی عروق کرونر و هم سونوگرافی داپلر کاروتید در بخش قلب و عروق در مرکز پزشکی Tianjin Union از سال 2016 تا 2022 قرار گرفته بودند. از فرمول Ln برای تعیین شاخص TyG[1] استفاده شد.

بیماران بر اساس عدم وجود یا وجود هایپرلیپیدمی و دیابت گروه بندی و تجزیه و تحلیل شدند. محاسبه و اندازه گیری ضخامت انتیما مدیا کاروتید و نمره ی Gensiniانجام شد. بیماران بر اساس شاخصTyG به چهار گروه تقسیم شدند تا رابطه بین شاخص TyG و ضایعات شریان کاروتید یا کرونری در بیمارانCAD  علامت دار، بررسی شود.

یافته های این مطالعه به شرح زیر بود:

· شاخصTyG همبستگی مثبت و معنی داری با ضایعات کرونر و پلاک های کاروتید در بیمارانCAD  علامت دار نشان داد.

· پس از تنظیم سن، جنس، BMI، سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت و استفاده از داروهای ضد دیابت و ضد چربی خون، خطر ایجاد ضایعات کرونر و پلاک های کاروتید در سراسر شاخصTyG  پایه افزایش یافت.

· بالاترین چارک TyG(چارک 4) با بروز بیشتر بیماری عروق کرونر قلب [OR = 2.55] و پلاک آترواسکلروتیک کاروتید [OR = 2.31] در مقایسه با پایین ترین چارک شاخصTyG همراه بود.

· در مقایسه با سطح گلوکز یا تری گلیسیرید خون در حالت ناشتا، شاخصTyG مساحت بیشتری در زیر منحنیROC برای پیش‌بینی ضایعات کرونری و پلاک‌های کاروتید داشت.

· تجزیه و تحلیل زیرگروهی نشان داد که شاخصTyG یک پیش بینی کننده ی موثر برای بیماری عروق کرونر و شریان کاروتید، بدون در نظر گرفتن دیابت و چربی خون است.

پژوهشگران نوشتند: رابطه مثبتی بین شاخص TyG و آترواسکلروز بدون توجه به عوامل مؤثر متداول، وجود داشت.

با توجه به نتایج این مطالعه، شاخصTyG می تواند به عنوان یک نشانگر خوب برای پیش بینی ضایعات کرونری و کاروتید در بیمارانCAD علامت دار، بدون در نظر گرفتن چربی خون و دیابت عمل کند.

این تیم در پایان گفت: نیاز به تحقیقات آینده نگر در مقیاس بزرگتر برای روشن شدن مکانیسم های زیربنایی این ارتباط وجود دارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/tyg-index-marker-for-predicting-atherosclerosis-in-symptomatic-cad-patients-120227

 



[1]TyG index = ln [Fasting triglyceride (mg/dl) × fasting glucose (mg/dl)]/2